1 comment

Ik zei vroeger altijd dat ik geen ochtendmens was. To be honest, had ik nooit gedacht dat ik ooit vrolijk zou kunnen zijn in de ochtend. Ik heb eigenlijk altijd moeite gehad met (vroeg) opstaan en ben gewend om laat naar bed te gaan. Vaak was ik ook niet echt te genieten in de ochtend en kwam ik pas later op de dag op gang. Het is nog steeds een dingetje voor mij om vroeg mijn nest op te zoeken, want ik vind in de avond altijd wel wat te doen, vooral wanneer de kids naar bed zijn. De afgelopen tijd ben ik er werk van om zoveel mogelijk tussendoor te doen en probeer ik zo vaak mogelijk tussen 20 uur en 21 uur in ieder geval vast te gaan liggen (uitzonderingen daar gelaten). Vanuit bed kan ik dan eventueel nog even een boek lezen, iets kijken of me vermaken op mijn telefoon, maar het uiterlijke tijdstip dat ik in slaap wil vallen is dan 22 uur. Het doel is om in ieder geval een slaaproutine van 8 uurtjes te kunnen opbouwen zodat mijn  lichaam ook echt uitgerust is in de ochtend. De dagen dat ik dit voor elkaar krijg, zijn de dagen dat ik de lekkerste start van de dag ervaar.

Een ochtend bij ons thuis was voorheen chaotisch en gehaast. Ik nam precies de tijd die ik ‘nodig’ had om te doen wat we moesten doen, voelde me opgejaagd en dat gevoel projecteerde ik dan ook op de kiddos. Ik heb twee dochters die ervan houden hun tijd te nemen en vooral mijn oudste dochter doet alles op haar elfendertigst. Mijn irritatiemeter steeg elke ochtend weer en ik moest altijd rennen en vliegen om ervoor te zorgen dat we op tijd op school waren.

Dit moest anders, want hier werd niemand blij van. Langzaam maar zeker ben ik een routine aan het creëren die voor ons allemaal werkt. Ik vind het belangrijk om de dag goed te starten, omdat het eigenlijk grotendeels bepaalt hoe de rest van je dag zal verlopen. Er zijn 5 veranderingen die ik heb doorgevoerd in onze ochtendroutine en deze wil ik vandaag met jullie delen:

  • Eerder opstaan dan nodig
    I know, I know. Wie staat er nou eerder op dan nodig. Elk kostbaar minuutje extra slaap dat je kunt pakken is mooi meegenomen right? Toch heb ik ondervonden dat meer tijd uittrekken voor de ochtendroutine z’n vruchten afwerpt. De tijd die ik nodig heb om 3 kids én mezelf klaar te maken zit tegen de 1,5 uur aan en dan hebben we nog niet eens ontbeten. Ik besloot te kijken hoe het werkte om nóg eerder uit bed te komen. Als ik de avond ervoor op tijd in bed lig dan probeer ik zelfs om 05.00 al op te staan (met als voorwaarde voor mezelf dat ik die avond dan ook op tijd in bed lig). De tijd dat de kids nog in bed liggen gebruik ik om mezelf in alle rust klaar te maken, een hoofdstuk uit een boek te lezen, de afwas van gister ( want die laat ik vaak genoeg staan), muziekmeditatie (want daar kwam ik nooit aan toe), schrijven…je kunt het zo gek niet bedenken, maar de tijd komt altijd goed van pas. Zo heb ik zelf een fijne dagstart en tegen de tijd dat ik de kids wakker maak heb ik zelf al heel veel kunnen doen.
  • Muziek in me ochtend
    Met name mijn jongste dochter had last van een ochtendhumeur. Ze stond op met een kaak van hier tot Tokio en was eigenlijk vanaf het moment dat ze uit bed stapte ontzettend tegendraads. Nou staat hier in huis eigenlijk zowat 24/7 muziek aan, maar in de ochtend hebben we nu een speciale ‘mood-playlist’ die volstaat met feel good nummers. Niemand snapt onze playlist, but we do! Nummers van toen en nu die gewoon goed zijn en vrolijk klinken. O.a Tabitha, Bruno Mars, Sarah-Jane, Winne, Justin Timberlake, Amartey, Fereaux en Passion Urban Kawina verrijken onze ochtend elke dag opnieuw. Voordat de kids wakker zijn zet ik de playlist al aan en ze komen bijna altijd half dansend uit bed. Yanira is BIJNA nooit meer chagrijnig en werkt nu een stuk beter mee in de ochtend.
  • Maak afspraken en gebruik eventueel timers 
    Elke ochtend maak ik duidelijke afspraken met ze. We staan op en nemen een momentje voor de visionboards, douchen, aankleden, eten, drinken, schoenen/jas aan etc.. ze weten precies waar ze aan toe zijn. Eigenlijk zit overal een tijd aan verbonden (we hebben zelf een zandloper in de douche hangen – alles moet goed gewassen zijn voordat de tijd om is). Als ze alles binnen de tijd gedaan hebben, staat daar tegenover dat ze nog tijd over hebben om iets voor hun zelf te doen, maar vaak staan we gewoon met ze vieren (yup, ook de jongste telg doet al mee) te dansen en te springen op onze playlist.
  • Kleren van te voren klaarzetten
    Een dag van te voren kleren klaarzetten helpt ook enorm. Als mijn wasjes-draaien-game de voorgaande week strong was, lukt het soms zelfs om kleren klaar te zetten voor de hele week. Om het leuker te maken pak ik samen met de kids de weer-app erbij om te kijken of het broeken of jurken/rokjes weer is en dan mogen ze zelf meedenken over hun outfits.
  • Laat ze meehelpen 
    Vaak dek ik voor dat ze uit bed zijn de tafel al, maar het is ook handig om ze mee te laten helpen met het klaarzetten voor de ontbijtbenodigdheden. Er was een tijd dat we hier in huis niet (samen) ontbeten enkel door tijdgebrek en nu komt het steeds vaker voor dat we gezellig met z’n allen aan tafel kunnen zitten. Als er nog dingen zijn die ik tussendoor moet doen helpen mijn dochters altijd een handje mee. Bijvoorbeeld met een broodje geven aan hun broertje, zijn sokken aantrekken of anything necessary at the moment. We zeggen altijd op z’n Paw Patroles: ‘Wat maakt ons sterk, TEAMWERK!’

Tegenwoordig komt het weinig voor dat we sprintend het huis te verlaten en wandelen we rustig in “total zen” én ruim op tijd de deur uit. Niet elke ochtend verloopt vlekkeloos , maar deze kleine veranderingen helpen in ieder geval een handje mee. Ochtenden zijn zelfs fijn en geloof me als ik zeg dat ik die woorden met verbazing uitspreek….wie had dat ooit gedacht 🙂

Heb(en) jij/jullie een vaste ochtendroutine? Let a girl know in the comments.

Instagram Feed

Something is wrong.
Instagram token error.

1 Comment

Leave a Reply

CommentLuv badge