Gezocht: meer kleur in de media

share online:

Het ontbreekt aan diversiteit in de media! Op de televisie, maar ook in de in bladen kun je vandaag de dag jammer genoeg nog steeds te weinig kleur terug vinden. Ik kan me te weinig identificeren, met wat er terug komt op de beeldbuis/magazines. Donkere (cover)modellen, presentatoren/presentatrices… je hebt ze wel, maar het zijn er bar weinig. Ook de vele donkere ondernemers die er zijn, komen niet vaak (genoeg) in de schijnwerpers. Dit speelt natuurlijk al ontzettend lang, het is een eindeloze discussie met in mijn ogen maar 1 conclusie:  Er is meer kleur nodig in de media. Tijd voor verandering.
10373828_10153222558828754_2859753346695118602_nAgnes Hofman (35) is één van de vrouwen die zelf een steentje bijdraagt aan deze verandering. In 2014 startte zij het PR bureau ROOTS PR om zo meer kleur in de media te brengen. “ Ik heb gewerkt als journalist en ik herkende mezelf eigenlijk nooit terug in de media. Wanneer ik dit aankaartte, werd er altijd gezegd dat zwart niet verkoopt! Onzin” Agnes besloot het heft in eigen handen te nemen en begon kleurrijke merken, mensen en media met elkaar te verbinden. Ook doet zij bootykicksessies en persoonlijke workshops om de zichtbaarheid van ondernemers in de media te vergroten.

“Mijn lange termijn doel is

dat ROOTS PR niet meer hoeft te bestaan.”

ROOTS PR doet momenteel o.a de PR voor twee marktleiders in hun branche – haarlijn ORS en de make-up lijn Black Opal. Hierdoor komt Agnes op veel leuke events waar regelmatig donkere ondernemers rondlopen met goede ideeën die helaas de kans niet krijgen zichzelf aan het grote publiek voor te stellen. “Het is de bedoeling dat ook donkere mensen media aandacht krijgen. Dat kan veel meer! Het is voorgekomen dat donkere ondernemers werden weggestuurd bij de grotere PR Bureaus met de boodschap: ga maar naar Roots PR want dat is speciaal voor jou. Dat kan en mag niet. Mijn lange termijn doel is ook dat Roots PR niet meer hoeft te bestaan en de diversiteit in de media de normaalste zaak van de wereld wordt”.

“Geen suffe netwerkborrels…
de bijeenkomsten moeten FAB zijn”

Afgelopen maand organiseerde Agnes in samenwerking met de Gemeente Amsterdam de eerste Mediaworkshop special gericht op kleurrijke de onderneemster. Een prachtig initiatief met een zeer positieve uitkomst. Het was heel duidelijk dat dit nodig was. De rede voor dit initiatief is simpel: er moeten manieren gevormd worden om meer kleur te krijgen in de media. Ook geeft Agnes aan de hoop te hebben, dat de komende generatie zal opgroeien in een ander klimaat dan waarin ze zelf opgegroeid is. Een generatie die zichzelf meer tegen zal komen in de bladen en zichzelf kan identificeren met de mensen op de tv. Agnes neemt daarom het voortouw en pakt dit aan op haar eigen manier. Geen suffe netwerkborrels, de bijeenkomsten moeten FAB zijn!
Powershoot

De Workshop

De workshop heeft meer dan 50! jonge donkere onderneemsters getrokken. Bij binnenkomst stond er een heerlijk buffet op ons te wachten. Onder het genot van een heerlijke biologische keuken raakte de onderneemsters al gauw met elkaar in gesprek. Er werd ijverig genetwerkt en er werden kaartjes uitgewisseld. Toen iedereen uitgegeten was begon het programma en mochten we luisteren naar 3 sprekers. Journalist Janice Deul, mede auteur van Little Black Book (zomer 2015), beet het spits af. Al jaren maakt zij zich hard voor diversiteit in de media. Haar zelf gecreëerde platform Diversity Rules, staat hier dan ook in het teken van. Met haar jaren lange ervaring als journalist wist ze ons duidelijke tips en trucks mee te geven op het gebied van media. Daarna gaf leiderschap trainer & coach Ruth Sinkeler van het succesvolle boek ‘Sexy Leiderschap‘ ons zinvolle tips over het geven van een goede pitch. Enkele ondernemers kregen hierna de kans hun pitch te presenteren, waarop Ruth dan weer feedback gaf. Tot slot kregen we een ‘spoedcursus’ social media van Derek Tigges, de Marketing Koning. Hij leerde ons de do’s en don’ts binnen de online wereld.
Powershoot Powershoot
Nu was het tijd voor de speeddate sessies. De 3 sprekers, journalisten van het Parool, het AD, Viva en Grazia én bekende lifestyle blogger Tewa van ThisGirlsBlackBook adviseerden op het gebied van hun eigen deskundigheid, maar gaven ook handvaten om meer media aandacht te kunnen krijgen. We kregen de mogelijkheid onze persberichten te laten controleren door Agnes en we kregen van Derek Tigges één op één advies over de online presentatie van je bedrijf en alles wat daarbij komt kijken. Ook was er een professionele fotografe aanwezig, die van een ieder een mooi portret maakte die gebruikt kan worden voor Linked-in. Vooraf kregen we een touch up van een Black Opal visagiste. Tussendoor maakten de dames van de gelegenheid gebruik om elkaar beter te leren kennen en te kijken waar ze iets voor elkaar zouden kunnen betekenen. Kortom, een leerzame, succesvolle, kleurrijke maar ook een hele gezellige avond!

Mijn (nieuwe) Linked-In Profielfoto
Mijn (nieuwe) Linked-In Profielfoto

Het Succesverhaal

Tijdens de workshop gebeurde er ontzettend veel positieve dingen. Het effect werd vrijwel meteen duidelijk. De dames gingen weg met meer kennis, meer inspiratie en meer contacten. Ook zette vele hun eerste stap richting echte media aandacht. Zo kwam Kisanet Alem, mede eigenaar van de winkel Abyssinia African Grocery die ze samen met haar vader beheert in aanraking met een journalist van het Parool. Zij waren opzoek naar een mooi vader-dochter verhaal en dat sloot mooi bij elkaar aan! Binnenkort kunnen we dus in het Parool lezen over Kisanet, haar vader en hun winkel. Direct resultaat!

Powershoot
Mariana Ngombo (Designs by Mariana) & Kisanet Alem (Abyssinia African Grocery)

Ik zie deze workshop als een ‘kick-off’. Hopelijk zal er langzaam maar zeker steeds meer kleur in de media komen binnendruppelen totdat het overstroomt. Er is vraag naar en er is ook vraag naar dit soort workshops waarbij we de kans krijgen om met elkaar, maar ook met de ‘experts’ in contact te komen. Ik kan niet wachten op part 2 ( die in de loop van het jaar gaat komen!) en ik hoop dat er dan nóg meer kleurrijke power vrouwen op af zullen komen. De kop is er af!

Meld je aan voor de ROOTS PR nieuwsbrief
om op de hoogte te blijven van de volgende media workshop én andere activiteiten. 
101919-simple-red-glossy-icon-social-media-logos-facebook-logo-square (1) instagram web

 Kleine impressie van de avond:

Fotocredits: Petra Spiley

share online:

2 Comments

  1. Chanel Lodik
    7 mei 2015 @ 11:07

    Ik snap oprecht niet waarom je me niet hebt meegenomen. Hier hoorde ik toch ook te zijn!
    Veelbelovend en de visie van Agnes Hoffman spreekt me enorm aan!

    Reply

    • Serenitheory
      8 mei 2015 @ 09:02

      Hier heb je echt gelijk in, je had er bij moeten zijn! Heel stom van me, maar bij de volgende editie zorg ik ervoor dat ik je het op tijd laat weten!
      xxx

      Reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Welkom

Ik ben een 33-jarige mama van 3 adembenemend mooie kleine mensen. Een dochter van 8, een dochter van 5 en een zoon van 2. 

In het dagelijkse leven ben ik actief als freelance tekstschrijver en houdt ik mij voor verschillende organisaties bezig met de pr en de communicatie. Daarnaast richt ik mij op het ondersteunen en begeleiden van jongeren op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. 

Berichtenarchief

Archief

adsensePlaceholder

Instagram

Facebook

populaire berichten