Ik ben geen ochtendmens. Een nachtmens ben ik ook niet (meer). Ik weet niet wat voor mens ik ben. Nou, ik houd ontzettend veel van slapen, maar wie niet? Ik ben misschien wel gewoon een slaapmens. Ik ben erg gesteld op m’n nachtrust. Lekker onder de warme deken, tegen m’n vent aankruipen en m’n hoofd leeg maken. Heerlijk. Wegzinken in gedachten en ronddartelen in dromenland. Mijn bed en ik zijn beste vrienden. Ik vind het super fijn in bed. Ja, mijn bed is zowat de fijnste plek op de wereld.

Je kunt het je dan vast ook wel voorstellen, dat mijn wereld zowat vergaat wanneer ’s ochtends de wekker af gaat. ZUCHT. Ben ik net aan het genieten van mijn droomparadijs, hoor ik in de verte ineens een zeurend en onophoudelijk geluid die mijn droom op brute wijze verstoort. Bah! Vroeg opstaan is niet 1 van m’n favoriete dingen. Ik maak optimaal gebruik van de snooze-functie. Voor dat ik opsta draai ik me nog zeker zo’n 20 keer om in bed. Ik voer hele gesprekken met mezelf en praat mezelf moed in:”Kom op Seren, opstaan, je kunt het!” Dat gesprek duurt ongeveer een half uur.

Dit ochtendritueeltje heeft gevolgen. Ik moet dus rennen en vliegen om ervoor te zorgen dat ik op tijd uit huis kan gaan. Geen tijd om te ontbijten, geen tijd om “wat leuks” uit de kast te trekken en geen tijd om even rustig een kopje koffie te drinken. Nee, haast, haast en nog eens haast, vliegensvlug de deur uit hollen en (bijna) altijd rennen voor de bus. Zucht, was ik nou maar eerder opgestaan, denk ik altijd als ik aan het bijkomen ben in de bus. De rest van de dag ben ik AFGEMAT en voel ik me vaak nog opgejaagd door mijn gehaastheid in de ochtend. Ontzettend vermoeiend allemaal. Dit kan zo niet langer!

Hoewel ik vroeg op staan nog steeds verschrikkelijk vind, is deze dagelijkse slechte en gehaaste start ook niet echt een pretje. Daarom heb ik besloten drastische maatregelen te nemen. Ik geef mezelf en iedereen die met hetzelfde probleem kampt 5 tips die kunnen helpen om “op tijd” op te staan. Het wordt tijd voor een beetje rust in mijn leven. Afspraken maken met mezelf is niet m’n sterkste punt, dus dit is meteen een dubbele uitdaging! Komtie dan:

1. OP TIJD NAAR BED!
Timemanagement is een must. Na het werk wil ik graag tijd besteden aan mijn dochter, mijn favoriete series kijken, huiswerk maken en natuurlijk ook schrijven. Voor ik het weet is het alweer 01.00 en 5,5 uur later gaat de wekker. Door de korte nachten, ben ik ’s ochtends natuurlijk gesloopt. Een tijdschema zou handig zijn. Het is nodig mijn activiteiten zodanig in te delen dat ik voor 00.00 naar bed kan, en lukt dit niet, moet ik mijn schema omgooien.

2. SMARTPHONES, TABLETS EN LAPTOPS NIET MEE NAAR BED!
Je kunt de verleiding niet weerstaan. Nog even pingen/appen, surfen op het net of een woordje leggen, terwijl je in bed ligt. Dan kan je wel om 21.30 in bed liggen, maar om 00.30 slaap je dus nog steeds niet. De verslaving! Het is verraderlijk. Bovendien wordt er zelfs geadviseerd om TWEE UUR voor het slapen gaan, geen tv te kijken of met telefoons en tablets bezig te zijn, omdat het niet bevorderlijk voor je (nacht)rust schijnt te zijn. Afkicken dus. Een goed boek in bed, is natuurlijk ook een optie.

3. GEBRUIK GEEN SNOOZE!
“You snooze, you lose” In dit geval verlies je dus tijd. Ik trap er elke keer weer in. De wekker gaat 06.30 en dan weer 06.40 en dan weer 06.50 en ga zo maar door. Ik blijf drukken tot ik denk: “SH*T! Als ik NU niet opsta kom ik te laat”. Haast, haast, haast. Niet zo handig. Gewoon bij de eerste keer meteen opstaan dus!
 

4. WEKKER OP VEILIGE AFSTAND!
Ik gebruik mijn Iphone als wekker en die installeer ik voor het slapen gaan onder mijn kussen. Lekker dichtbij en extra aantrekkelijk om hem gewoon even uit te doen. Als je, je wekker aan de andere kant van de kamer plaats, dan ben je genoodzaakt om op te staan om een einde aan dat K*T geluid te maken. Als je dan toch eenmaal uit bed bent, kun je, je net zo goed meteen klaar maken. Dat scheelt weer!

5. KLEREN KLAARLEGGEN VOOR HET SLAPEN GAAN!
Het klinkt misschien kinderachtig, maar het scheelt een hele hoop om de dag van te voren vast je outfit klaar te leggen. Het neemt meer tijd in beslag dan je denkt om ’s ochtends een keus te maken, vaak weet je gewoon niet wat je aan moet trekken. Vooral vrouwen staan vaak ochtend na ochtend besluitloos voor de kast. Als je de avond van te voren de tijd neemt om zorgvuldig je kleren uit te kiezen, hoef je dat de volgende ochtend dus niet meer te doen. Dat geeft je toch weer even een half uur extra!

Zo! Nu dat ik dit gezegd heb, is nu het nu alleen nog maar van belang dat ik het ook nog eens even toe ga passen. Mocht je nog tips en trucks hebben waarmee ik dit lijstje kan aanvullen, hoor ik het graag! 🙂

Vanaf aankomende maandag, hoop ik de tijd te hebben ruime tijd voor de spiegel te staan, een broodje naar achteren te werken, een latte te drinken en relaxed te wandelen naar de bushalte. Geen gehaast meer, maar rustig de dag beginnen.

Wish me luck!

Instagram Feed

Something is wrong.
Instagram token error.

Leave a Reply

CommentLuv badge